Løb i varmen

Published by Jesper Elfving on

Sommeren er over os….

Allerede inden du er ude af døren sveder du, men med en smule forberedelse kan du sagens løbe selvom solen skinner fra en skyfri himmel. Huskeliste ved træning i varmen

  • Hvis du ved, at du skal afsted på en løbetur senere på dagen, er det vigtig at begynde at drikke, så du er i væskebalance når du smutter i løbeskoene.
  • Vand kan ikke lagres i kroppen, så det er vigtigt at drikke rigeligt, men ikke over-drikke. Dvs ikke drikke så meget, at det løber lige igennem.
  • Sørg for at medbringe væske på turen. Husk ved de fleste kirker er er udendørs vandhaner, hvis du skulle rende tør.
  • Begynd at drikke allerede inden du føler tørst.
  • Se om du kan finde et drikkeinterval, fx hver 10-15 min alt efter temperatur.
  • Efter træning skal der fyldes væske på igen. Igen her skal der ikke bare drikkes en masse hurtigt, så risikerer du, at det løber lige igennem. Drik i intervaller, da kroppen kun cirka kan optage 1,2 l væske i timen.
  • Solcreme er vigtig. Er du (ligesom jeg) tynd i toppen, så husk solcreme der også eller alternativt løb med kasket.
  • Er der ekstremt varmt, kan træning med fordel rykkes til aften- eller morgentimerne (se mere om morgentræning)
  • Solbriller kan med fordel bæres, hvis solen er stærk. Sørg for at vælge en model, der tillader luftgennemstrømning omkring øjnene/næsen, så de ikke dugger.
  • Sørg for, at dit løbetøj er let, luftigt og i lyse farver. Luftigt tøj tillader vinden at hjælpe til med afkøling.
  • Vigtigt : Lyt til kroppen.Hovedpine, krampe eller svimmelhed kan være tegn på, at du er på vej til at koge over.
    Kolde omslag på nakke, håndled og ben kan hjælpe til hurtigere nedkøling.

God løbetur i varmen


0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial